- Какво да правите, когато клиентът изглежда разсеян
Случвало ли ви се е клиентът да не изглежда съвсем „с ума си“ и съсредоточен по време на сеанса. Възможно е клиентът да е попълнил формуляра за подготовка за сесията (вж. съвет 12 ), в който споделя как се чувства и посочва върху какво иска да работи, така че вие продължавате сесията с надеждата, че ще се събере.
Но това не винаги се случва. Възможно е да се е случило нещо, което да ги е изкарало от правия път и да им пречи да присъстват напълно на коучинга.
Решавам този проблем, като в началото на всяка сесия питам: „Продължаваме ли или имате нещо, за което трябва да поговорим/да се справим първо?“ След това замълчете и изчакайте да видите какво ще се появи.
Разчистването на пространството в началото на всяка сесия ви дава сигурност, че не се опитвате да тренирате през разсейване, което отнема вниманието на клиента и му пречи да присъства.
- Не предполагайте – потърсете фактите!
Корица на „Овладяване на изкуството на житейския коучинг
Може би сте чували поговорката „предположенията са майката на всички неща“. Става дума за това колко често се получава недоразумение, защото вие или някой друг сте предположили нещо, смятали сте, че някой друг се грижи за нещо, или сте приели мнение или предположение за факт или истина.
Този съвет идва от главата в книгата ми „Овладяване на изкуството на коучинга на целите“, в която се говори за това как да помогнете на вас и на клиентите ви да създадете „Лична политика на успеха“, свързана със стратегиите и поведението, които трябва да се възприемат, за да се създаде най-добър шанс за успех при постигането на всяка цел.
Винаги се стремете да се запознаете с фактите по даден проблем или въпрос, а не да правите предположения или да слушате мнение. И се уверете, че получавате тези факти от човек, който наистина е в състояние да ги знае, а не само предполага или предполага.
- Прекаленото вглеждане в пъпа и анализиране не е продуктивно
Този съвет е свързан с опасностите от прекалено вглеждане в пъпа – да накарате клиента да гледа навътре и назад, вместо нагоре и напред.
Той идва от моята неприязън от опит към въпросите, така любими на много гурута на личностното израстване: „Как си създадохте това“? Или „Какъв е урокът?“
Работата е там, че докато прекарвате времето си в търсене на отговори на въпроса защо нещо се е объркало, не се случва много, за да решите проблема. Добре е, ако веднага знаете какво сте направили, за да създадете дадена ситуация, или какво сте научили от нея и можете да продължите напред. В противен случай можете да изгубите много енергия в търсене на отговор, който може да съществува, а може и да не съществува, като същевременно не постигате никакъв напредък към решението.l.
Много по-добър въпрос, който трябва да зададете на себе си и на клиентите си, е: „Какво искам и как мога да го получа?“ и планирайте какво трябва да се направи.
- Безопасен начин да изхвърлите гнева от системата си
Нещо, което някой е направил или казал, ви е разстроило и все още сте ядосани за това. В главата ви се върти това, което не сте казали, което е трябвало да кажете, което бихте искали да кажете. Това ви побърква!
И все пак знаете, че няма да се получи или е невъзможно да се върнете към въпроса със съответния човек. Възможно е дори да се е случило преди известно време, но не можете да го оставите настрана.
Ето какво правя аз, когато това се случи с мен, и съм установил, че работи при клиенти, които имат същия проблем.
Напишете на лицето писмо или чернова на имейл. Кажете в него всичко, което бихте искали да му кажете – без задръжки – дори злобни или исторически неща, които сте пазели в себе си и никога не бихте казали. Изкарайте всичко това от системата си.
След това го оставете настрана за няколко дни, преди да го разгледате отново. Отложете го отново за около ден и след това го погледнете отново. Често ще откриете, че като го изкарате от главата си и го запишете, повечето от енергията, която сте имали около проблема, вече е размита до степен, в която чувствате необходимост действително да изпратите съобщението и се чувствате много по-добре, дори пълноценно.
Все пак едно предупреждение. Ако става въпрос за имейл, не въвеждайте адреса – твърде лесно е да го изпратите по погрешка – научих това по трудния начин.
- Кога за последен път си взехте почивен ден?
В книгата си „Седемте навика на изключително успешните хора“ Стивън Кови поставя „обновяването“ като седми и най-пренебрегван навик. Това е специално време за самоподхранване – под каквато и форма да е то: почивка, отдих, време със семейството – това е жизненоважна стратегия за благополучие и успех.
Когато сте претоварени, изнервени, нуждаещи се и уморени, привлекателни и окуражаващи ли сте за вашето семейство, приятели или дори за вашите клиенти? Знам това, защото бях застрашена да се превърна във всички тези, докато не се предадох и не се отдадох на почивка, далеч и без компютъра си преди известно време.
Така че позволете на себе си и, когато е уместно, насърчете клиентите си да отделят време, за да усетят мириса на розите. Седнете на слънце, разходете се, поръчайте си масаж, пийте кафе с приятел или, ако CV19 позволява, заминете за уикенда. Дори и най-вдъхновените и енергични хора имат нужда от време за възстановяване, за да се прегрупират и да регенерират. Това наистина се отплаща.